friss - hiteles - magyarul izraeli

Izraelinfo

Izraelinfo

Egy libanoni nő gondolatai Izraelről

Egy látogatás, mely emberközelibb és megértőbb perspektívával gazdagította az izraeli társadalomról és különösen az izraeli emberekről alkotott képemet

2017. február 27. - Izraelinfo

love-israel-lebanon.jpg

Dr. Carol Jahshan libanoni származású amerikai pszichológus és művész, jelenleg Los Angelesben él. A Kaliforniai Egyetemen szerzett PhD diplomát. Alábbi írása a The Times of Israel magazinban jelent meg angolul és ott az 2016-os év legolvasottabb cikkeinek egyike volt.

Azt hiszem, nyugodtan kijelenthetem, hogy egy libanoni nőtől, aki Bejrútban nőtt fel és 22 évesen az Egyesült Államokba költözött, elég szokatlan döntés, hogy 3 hónapos alkotói szabadságát Izraelben töltse el 2015-ben. Ha még azt is hozzávesszük, hogy az apám Haifán született 1948-ban és családjával abban az időben Libanonba költöztek, a választásom, hogy Tel-Avivban lakjak és dolgozzak, még érdekesebbnek számít. Hogy őszinte legyek, voltak bizonyos aggályaim és félelmeim a döntésemmel kapcsolatban, de a Bar Ilan Egyetemen eltöltött 3 hónapos munka-együttműködés befejeztével nem kétséges, hogy ez a látogatás sok szempontból nagyon pozitív és felvilágosító élmény volt számomra. Bárcsak ezt a tapasztalatot más libanoni származású társaim is megélhetnék! Pontosan azért, mert ez emberközelibb és megértőbb perspektívával gazdagította az izraeli társadalomról és különösen az izraeli emberekről alkotott képemet, akiket ezidáig csak híradásokból és beszélgetéseken keresztül ismertem, mindig kedvezőtlen beállításból. Szeretném megosztani a történetemet.

Mindig vonzódtam az ellenkultúrákhoz, akár bejrúti gyermekkoromról, akár kaliforniai felnőtt életemről legyen szó. Azonban büszke arab nőként egyetlen eddigi cselekedetem sem hasonlítható ahhoz az ellenkulturális tetthez, mint amikor beadtam a jelentkezésemet, hogy oktatói szabadságomat egy izraeli kollégával a Ramat Gan-i Bar Ilan Egyetem egy szemeszterén dolgozzam le. Sokat vívódtam magamban, hogyan osszam meg a családommal ezt a döntést. Amikor megtettem, először ellenállásba ütköztem, majd vonakodó bátorítást kaptam, végül sok-sok kérdést.

„Az összes létező hely közül miért pont Izraelbe akarsz menni?” - kérdezték többen is.

„Nem fognak beengedni az országba, vagy ha mégis, nagyon nehéz és megalázó élményben lesz részed.”

Azt is mondták, hogy ha megtudják rólam, hogy Izraelben voltam, talán soha nem engednek vissza Libanonba.

„Légy óvatos!”

„Ne oszd meg az utazásról készült fotóidat a közösségi médiában!”

„Ne beszélgess politikáról senkivel!” (Izraelben? Miután ott voltam, ezt nagyon viccesnek tartom!)

Azt tanácsolták, hogy ne áruljam el a barátaimnak és a szélesebb családi körömben, hogy oda utazom.

Sok mindent kellett megfontolnom.

Mielőtt Izraelbe érkeztem, azon is elgondolkoztam, vajon bölcs dolog lesz-e elárulni magamról, hogy libanoni vagyok. Elvégre egy olyan országról van szó, amely nem egyszer megtámadta Libanont, és ez a tény igen nagy hatással volt rám és a velem felnövő generációra. Izgatottan vártam, hogy magam is megláthassam Izraelt és a Palesztin Területeket, amelyekről oly sokat hallottam. Végül a kíváncsiságom felülmúlta a bizonytalanságomat és elutaztam Izraelbe, szívem és lelkem mindkét érzéssel telítve.

Mivel Los Angelesben egy állami hivatalhoz tartozó szervnél dolgozom, diplomata útlevéllel utaztam. Csak feltételezem, hogy ez segítségemre volt, amikor leszálltam a Ben Gurion repülőtéren és beengedtek az országba, miután túlestem egy rövid, és azt kell mondjam, kellemes hangulatú beszélgetésen, amely néhány rövid kérdésből állt csupán és azzal fejeződött be, hogy kellemes ott-tartózkodást kívántak nekem. Ez a könnyed eljárás csak utam első meglepetése volt. A második meglepetés akkor jött, amikor a taxim áthajtott Ramat Gan városán, ahol az első napokban laktam. Kinéztem az ablakon és megláttam, mennyire szembetűnően hasonlítanak az utcák a libanoni Hadath város utcáira, ahol nevelkedtem. A látvány alapján akár Libanonban is lehettem volna. Nem vagyok biztos benne, hogyan képzeltem el előtte Izraelt. Talán nagyon modernnek és erőteljesnek, de azt egyáltalán nem vártam, hogy Tel-Aviv egyik külvárosa ennyire hasonlítson Libanonhoz.

Egyáltalán nem erre számítottam

Az első egy-két héten magammal voltam elfoglalva. Ez nagyrészt a szorongásomnak volt köszönhető. A szorongásom azt sugallta nekem: „ha kapcsolatba kerülök az emberekkel, rájönnek, hogy libanoni vagyok és talán diszkriminatívan bánnak velem, vagy esetleg még annál is rosszabbul.” Csak az eligazodás és a gyakorlati tanácsok szintjén kommunikáltam, szinte semmi mást. Sötét a hajam és kreol a bőröm. Aki csak hozzám szólt, héberül tette. Amikor azt válaszoltam, hogy „Ani lo mevina ivrit" (nem értek ivritül), meglepetéssel néztek rám. Néhány izraeli azt mondta nekem nevetve, hogy én sokkal izraelibbnek nézek ki, mint ők. Elkerülhetetlen volt a kérdés: „Honnan jöttél?” Kiderült, hogy nem volt alapom a félelemre. Amikor elárultam az embereknek, hogy libanoni vagyok, mosollyal fogadták. Azt is elárultam, hogy az apám 1948-ban született Haifán és ugyanebben az évben a családja elvitte őt Libanonba és ott élte le élete nagy részét. Még több mosoly és barátságos kíváncsiság. „Üdvözlünk itthon!” - mondták. Különféle emberek elhívtak az otthonukba szombati vacsorára. Egyáltalán nem erre számítottam.

Bar Ilan Egyetem, Ramat Gan


A kollégáim feltűnő örömmel dolgoztak velem, nem csak mint kutatótársaim, hanem mint olyan emberek, akik valódi érdeklődéssel minél többet szeretnének megtudni a libanoni kultúráról és a Libanonban zajló életről. Az egyik legmeghatóbb társalgásom azzal az izraeli férfivel zajlott, aki az izraeli hadseregben Libanonban szolgált. Anélkül, hogy politikáról, a jó vagy rossz oldalról esett volna szó, személyesen bocsánatot kért tőlem azokért a károkért, melyeket az izraeli támadások a libanoni népnek okoztak. Egy másik izraeli férfi aggodalmáról és együttérzéséről biztosított a 48-as arabok miatt (akik közül az apám volt az egyik legfiatalabb), és megértettem, hogy egy olyan emberrel van dolgom, aki egész egyszerűen jó kapcsolatra vágyik és akiben semmiféle rosszindulatnak még csak a jele sincs meg az arab néppel vagy velem szemben.

Régen elveszített családom

Néhány héttel a megérkezésem után felvettem a kapcsolatot apám egyik rokonával, egy férfivel, akivel egyszer már találkoztam a nagybátyám temetésén. Kiderült, hogy éppen egy megemlékezést tartanak Haifán az édesanyja emlékére, aki a közelmúltban hunyt el. Azt mondta, más családtagok is ott lesznek majd és kérte, hogy jöjjek el. Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen népes családom van Izraelben, akik még emlékeznek az apámra és a szüleire is, és akiknek a létezéséről nekem, a fivéremnek és a nővéremnek eddig fogalmunk sem volt. Nehéz szavakba önteni egy ilyen felfedezést. Találkoztam olyan emberekkel Nabluszból, Názáretből és Haifáról, akiknek az apámmal közös történeteik voltak azokból az időkből, amikor még fiatalok voltak és eljöttek őt meglátogatni Libanonban az 1967-es háború előtt. A találkozás alatt felváltva töltött el a melegség és a szomorúság annak tudatára, hogy olyan rokonokkal találkozhatok, akikkel azelőtt még soha, és akiknek a létezéséről nem is tudtam. Úgy kezeltek, mint elveszettnek hitt leányukat és én úgy is éreztem magamat velük.

Jahshan az izraeli rokonokkal az izraeli-libanoni határon


A családom több helyre is elvitt: Akko, Rosh-Hanikra, Tiberiás, Názáret és egy drúz falu, Daliyat el-Carmel. Felmentünk az észak-izraeli libanoni határhoz és készítettünk ott egy csoportképet, amit én elküldtem a családomnak. Amikor végigutaztunk Észak-Izraelen, rájöttem, milyen sok arab él ott, és hogy akár az is lehetséges lenne itt számomra, hogy izraeli tartózkodásom alatt kizárólag arabul beszéljek. Ez volt a következő meglepetés. Minden eddigi beszélgetés során, amiben valaha részt vettem, vagy amiről hallottam az izraeli politikai helyzettel kapcsolatban, az izraeli arabok létezéséről egész egyszerűen nem is vettek tudomást. Hirtelen rájöttem, hogy amikor a Hezbollah azzal fenyegetőzik, hogy Haifát fogja bombázni, ez valójában a saját családtagjaimat és sok más arab embert is érint. Most, hogy sok izraeli zsidót és arabot személyesen ismerek és jobban megértettem az izraeli társadalom összetevőit, ezek a veszélyek semmiféle nézőpontpól nem fogadhatóak el számomra, és minden más retorikával ellentétben ugyanolyan halálos kimenetelű veszélyt jelentenek az arabokra, mint az Izraelben élő zsidókra. Egy további perspektíva, amiről az Izraelben eltöltött időt előtt nem volt tudomásom.

Lánybúcsúztató buli Haifán


Sírtam, aztán sírtam még egy kicsit

Nem politikai célból érkeztem Izraelbe, de a családi hátterem miatt is erősen vágytam arra, hogy felkeressem és saját szememmel láthassam Ciszjordániát. Beszélgettem ramallai lakosokkal és megértettem, miféle kihívások állnak előttük a mindennapi életük során. Ellátogattam a Betlehem melletti Aida menekülttáborba és megértettem, milyen súlyos hatással van az őket körülvevő válaszfal a gazdasági infrastruktúrára, a palesztin lakosság munkahelyhez, normális ivóvízhez, közeli egészségügyi és oktatási szolgáltatáshoz való hozzájutására. Azt is láttam, milyen a vallások közötti kölcsönhatás a Területeken belül, ahol a keresztény kisebbségnek még tetézetten nehezebb a helyzete az egyre konzervatívabb muszlim közösségekben, ahol a vallás és a politika szabadon keveredik egymással.

A Ciszjordániát és Izraelt elválaszto fal

 

A Területeken élő arabokat érintő igazságtalanság miatti empátiám soha nem volt erősebb, mint amikor meglátogattam Nabluszban élő családomat, akik ugyanabban a házban élnek, ahol az apám is lakott közel 50 évvel korábban. Ez a régi ház, amely egykor a boldogság és apai ági családi összejövetelek helyszíne volt, mára egy elhanyagolt, kopott épületszerkezet egy deprimált lakónegyedben, ahol az elnyomás a levegőben érezhető.

Amikor náluk voltam, az unokatestvérem elővett egy doboz régi fekete-fehér fényképet. Ezek a képek egy elveszett, homlokegyenesen más világot keltettek életre. Láttam fiatal édesapámat, amint megannyi fiatal rokon társaságában mosolyognak és ünnepelnek. Ezek a képek nagyon megérintettek. A családom története volt bennük. Apám fiatal emberként ismerte ezt a házat és a képeken lévő embereket, ez az ő családja. Nagynénik és nagybácsik szerepeltek rajtuk, akikkel én még soha nem találkoztam, sőt nem is hallottam róluk.

Jahshan családja 1956-ban


Ahogy elnéztem a képeket, saját kaliforniai életemre gondoltam és a Libanonban és az USA-ban élő családom életére, majd tekintetem az unokatestvéreimre és környezetükre vetődött. Megélhetési lehetőségeik itt minimálisak, és nem hagyhatják el szabadon ezt a helyet, de itt helyben sem sok szabadságban van részük. Az unokatestvéreimnek még a karácsonyi ünnepek idején is engedélyre van szükségük ahhoz, hogy a család Észak-Izraelben élő tagjait meglátogathassák, hosszú sorokban kell várakozniuk és motozásokon kell átesniük az ellenőrző pontokon. Éreztem, mennyire fojtogató érzés lehet ez számukra. Éreztem a kétségbeesésüket. És mindkét érzés még megrendítőbb volt annak ismeretében, milyen gyengédek és tisztességesek ezek az emberek. Nem lehet letagadni azt az egyszerű tényt, hogy csupán amiatt, hogy ezek az emberek oda születtek, ahova, a hontalanok reménytelen életét kénytelenek élni egy politikai senki földjén, nehézségeik megoldására pedig semmi esély nincs a közeljövőben. Sírtam, aztán sírtam még egy kicsit.

A nabluszi családi ház


Humusz Tel-Avivban

Mint látogató, szabadon elhagyhattam a Területeket, és ezt meg is tettem. Visszamentem a kellemes tel-avivi környezetembe, ahova egy hónap Ramat Gan-i tartózkodás után költöztem. Találtam egy lakást a Karmel piac környékén. Azonnal szembe ötlött, hogy a piacon boldogan üzletel együtt a drúz és az arab nő a kipát viselő zsidó árussal. Az izraeli élet bonyolultsága és az a tömérdek előítélet, amely az itt még sohasem járt emberekben létezik - újra világossá vált számomra. Mintha csak Libanonban lennék, a reggeleimet frissen facsart gyümölcslével kezdtem, és munka után humuszt vagy tahinit ettem. Erős hitem, miszerint „a világ egyetlen humuszát sem lehet a libanoni humuszhoz hasonlítani”, is megrendülni látszott. Később láttam egy pólót, amelyiken az a felirat állt, hogy „Make Hummus, Not War”, és ezt megmosolyogtam, mert nemcsak a humort értettem meg, hanem a benne rejlő mély igazságot is. Közeli kapcsolatot éreztem magamban azzal a hellyel, ahol az emberek olyan finom ételeket készítenek, hogy tudom, családom bármely tagja szeretettel és élvezettel fogyasztaná.

Humusz a tel-avivi Kerem Hateimanim negyedben


Szakmai szempontból a munkám magas színvonalú és kielégítő volt. Olyan új barátságokat kötöttem, amelyek egy életre szólnak majd. Mivel nagy művészetrajongó vagyok, el voltam képedve az izraeli kultúra dinamizmusától. Az avantgárd kísérleti színháztól a jazz-előadásokon keresztül a zseniális Batsheva táncszínházon át az utcaszínházig és a tel-avivi központi buszpályaudvaron vagy egy üres haifai épületben tartott lenyűgöző interaktív előadásig.

Mystorin Színház, Központi buszpályaudvar, Tel-Aviv


Tel-Avivban nőként is biztonságban éreztem magam, tiszteletben tartottak. Soha nem bámultak meg vagy zaklattak (bárcsak ugyanezt mondhatnám el bejrúti tapasztalataimról is). Annak ellenére, hogy jobboldal felé húzó kormány van hatalmon, amely hallgatólagosan támogatja az arab lakosság életének ellehetetlenítését a Területeken, ez ugyanakkor éles ellentétben áll azzal, ahogyan más olyan csoportok, mint a melegek, az etiópok vagy a nők prosperálnak Izraelben, ellentétben a régió más országaival. Ott élve rájöttem, hogy a tel-aviviak elsősorban elfogulatlan emberek és sok szempontból nem is különböznek saját, otthoni barátaimtól.

A változatosság gyönyörködtet

A nem zsidó izraeli lakossággal kapcsolatban lenyűgözve tapasztaltam, milyen sok csoport létezik, és azokon belül is mennyire különböző véleményekkel rendelkeznek. Egyszer hallottam egy humoros anekdotát egy zsidó barátomtól, ami szerint ha találkozunk két zsidóval, azoktól legalább négy különböző véleményt fogunk hallani. Ugyanezt lehet elmondani a többi izraeliről is, beleértve a saját arab izraeli családomat. Abban teljes volt az egyetértés, hogy semmilyen körülmények között nem akarnak sem a Palesztin Önkormányzat, sem a Hamász fennhatósága alatt élni. Voltak a családban olyanok, akik szerint az izraeli arabokat nem kezelik egyenlően, és ennek eredményeként gazdaságilag és társadalmilag nehezebb helyzetből indulnak, míg mások nagyon is büszkék voltak izraeli állampolgárságukra és Izraelre. Mint minden országban, de leginkább egy kisebbségi csoportban ez elvárható, széles a vélemények skálája, ami a jelenlegi politikai helyzet megítélését illeti, és azzal kapcsolatban is, miként lehet integrálni Ciszjordániát és Gázát egy esetleges béketervbe, mik az egyes politikai vezetők szándékai és a többi.

Aida menekülttábor, Ciszjordánia


És ott voltak a drúzok. Meglepődtem, amikor megtudtam, hogy az izraeli hadsereg a drúzokat fontos és megbízható erőforrásnak tartja. A katonaságban betöltött szerepüket és elkötelezettségüket látva megértettem, hogy a drúzok nemcsak otthon érzik magukat Izraelben, de készek harcolni is az országért. Ez még egy további dolog, amit az utazásom előtt soha nem gondoltam volna, bár nekem is van drúz családi hátterem. Még soha nem hallottam a bahájokról és számos más etnikai csoportról, amely Izraelben él. Tehát az izraeli társadalom zsidó és nem zsidó szegmensei egyáltalán nem olyan monolitikusak, mint ahogy azt gondoltam. Sőt, valójában nagyon is összetett társadalom ez.

Egy drúz árus a Karmel piacon


Az izraeli politikai spektrum széles: fanatikusok a jobboldalon, álmodozók a balon és mindenféle más a kettő között. Ciszjordánia és Gáza izraeli megszállásának kérdésében az izraeliek véleménye szögesen eltér egymástól. Meglepődtem, amikor megtudtam, hogy milyen nagyszámú izraeli ellenzi komolyan a határozatlan idejű megszállás fenntartását és ápol jó kapcsolatokat és igaz barátságot palesztinokkal és izraeli arabokkal. Azonban a kormány továbbra is határozottan támogatja a megszállást, amely libanoni tapasztalatom alapján közvetlenül azoknak az aktivistáknak a kezére játszik, akik mérsékelt embereket Izrael-ellenes gyűlölködésre szítanak, és tovább terhelik ezzel az elkövetkezendő generációkat. Hitem szerint a ciszjordániai és gázai palesztinokkal való békekötés nem csak etikai parancs, de azt is gondolom, hogy gyakorlati szempontból a megszállás befejezésével azokat az Izrael-ellenes politikai támadásokat is ki lehet védeni, melyek az egyébként mérsékelt politikai beállítottságú arabok irányából érik Izraelt. Természetesen az antiszemitizmus és az Izraelt érintő gyűlölet folytatódni fog. Nem vagyok annyira naiv, hogy azt higgyem, az ilyen fajta támadások el fognak tűnni. De azt hiszem, hogy minimálisra lehetne csökkenteni azt az idő múlásával, hiszen egy sikeres, még ha nem is tökéletes békefolyamatot is borzasztóan nehéz lesz mindaddig megindítani, amíg palesztinok tömege továbbra is reménytelenséggel szemléli saját és gyermekei jövőjét.

Graffiti Nabluszban


Álmok a békéről

Az Izraelről alkotott fekete-fehér képem darabokra tört. Mára sokkal jobban átlátom a helyzetet. Őszinte örömmel tölt el, hogy odalátogattam. Büszke vagyok arra, hogy izraeli barátokra tettem szert és hálás vagyok kollégáim nagylelkűségéért és tehetségéért. A megszállásról soha nem fogom azt hinni, hogy bárkinek is jó lenne, hosszú távon még a telepeseknek sem, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy oda építkezhessenek. Megértettem azonban, hogy az izraeli társadalom alapjában tisztességes és hogy vannak ott emberek, akiket őszintén és igazán szeretek, és akikkel egyformán gondolkodom és érzek. Olyanok, akik szeretnének békében élni, művészettel, tudománnyal, a munkájukkal foglalkozni, a gyermekeiket nevelni és őket boldog emberként látni. Emberek, akikkel nagyon sok kapcsolódási pontom van.

Vannak arabok, akik árulónak neveznének engem, és már volt is rá eset. De az én hűségem a tisztességhez köt és azokhoz az emberekhez, akik a lehető legjobb életet szeretnék élni és nem azzal foglalkoznak, hogy egy összecsapás során melyik oldalon álljanak. Hálás vagyok ezekért a tapasztalatokért, amelyek lehetővé tették, hogy felvilágosultabb lehessek ebben a témában.

A barátság áthidalja a politikai és a vallási megosztottságot


Nagyon büszke vagyok arra, hogy megtettem ezt a kulturálisan merésznek számító lépést és átkeltem a hídon, megismerhettem Izraelt. Mélyen meghatódtam attól, hogy oly sok izraeli ember segítő kezet nyújtott nekem ott-tartózkodásom idején. A régió iránti szimpátiám és a családom iránt érzett szeretetem mindig bennem élt, de ha manapság a békéről álmodozom, szívemből azt is kívánom, hogy az Izraelben élő embereknek is békében és jólétben legyen részük.

fordította: Politzer Maymon Krisztina

A bejegyzés trackback címe:

https://izraelinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr4612297043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agarik 2017.02.27. 21:36:51

Illető nyilván Izrael biztonságos, központi részén töltötte az idejét, távol a rabbiktól, ortodoxoktól, a megszállt területektől, a népírtásd helyszíneitől. Ott valóban lehettek "pozitív" élményei. Hála az amcsi pénzeknek.

Btw, a képen látható illusztráció tudtátok hogy náci propagandatermék? Zsidók ugyanis csak abban az ideológiában léteznek. És miért is megint egy judaista izraelit látunk Izraelben? És miért van összehasonlítva a judaizmus valklás azarab etnikummal? Miért is nem egy muszlim arab izraeli van a tábla egyik oldalán? Csak nem mert a "pozitív" élményt egy appartheid birodalom uralkodó nációjába tartozó illető oldalán, azaz vlaójában egy negatív élmény félreértelmezéseként kapta meg?

Látszik azis hogy turistaként ment az országba. Bezzeg ha letelepedésért folyamodik! Rögtön azzal zaklatták volna árja vérvonala van-e. És azt tudtátok hogy Izrael nemlétezőként elutasítja az ateistákat? Egyáltalán nincs olyan kategória náluk. Mert büdös bigott ország az, ami agresszív háborút visel. Legutoljára mikor néztem a nácikat anno ugyanezért FELAKASZTOTTÁK.

A kutatótársak pedig még jó hogy nem a történelem-tanszéken dolgoznak. Izraelben ugyanis elkeseredetten próbálnak olyan megcáfolt téziseket bizonyítani - egy egész egyetem oktatja is a badarságokat mint "tudományos tények"! - mint pl. Egyiptomi Fogság, 6000 éves Világegyetem és a többi!

Nem tudom hirtelen, de Haifa egyáltalán Izrael része,vagy csak illegálisan megszállt terület? Miért lát bárki problémát egy HONVÉDŐ HÁBORÚBAN? Néha fel kell áldozni néhány saját egységet hogy esélyünk legyen a háborúban. A háborúban, amit NEMA HEZBOLLAH kezdett és folytat! A Hezbollah pusztán védekezik!

A "keresztény kissebbségnek" (igazából minden nem-judaista vallásnak) pocséka helyzete, mert pl. egy Biblia KÖLCÖSNADÁSA valakinek már börtönnel súlytandó Izraelben! Azateizmust pedig egyáltalán,semmilyenszinten nem ismeri el ez az Emberi Jogokatalapvetően, sorozatosan és folyamatosan sértő állam, ami alapszerződése szerint még meg sem alakult (hiszen az önálló paleszítn állam elismerése ennek feltétele)!

Aztán meg milyen"kellemes" lehetett azonnal leköpni a családot, és nem az elnyomottak körülményei közt élni! Aztán szépen tolni a PROPAGANDÁT hogy az Izrael folytatta háború harcvonalától távol, turistaként nem volt elnyomva! Ja, csak a saját rokonai voltak tökéletesen elnyomva - az ország saját állampolgárai! De neki bezzeg milyen jó volt, így mindjárt minden rendben van!

A bahájok NEM ETNIKUM, hanem vallás.

Ki nem szarja le Izrael mit gondol idegen országok megszállásáról? Fontosabb kérdésnek tartom: A VILÁG TÖBBI RÉSZE MIÉRT TŰRI EL azt, amiért másokat FELAKASZTOTTAK?

zati 2017.02.27. 22:11:22

@agarik: Sajnálom, hogy ilyen szegény ember vagy,
Egy remek írás, igen, a falak lebontásáról.
Tudod, vannak gonosz és jó kormányok - gonosz és jó népek nincsenek. Emberek vannak, akiket irányít a történelem, vagy ők irányítják a történelmet.
Egyszer nekünk, magyaroknak is szembe kell nézni - és kezet kell fogni történelmi testvéreinkkel, még ha néha mostohatestvérek is: a románokkal és a szlovákokkal.
Nem hiszed el, de kiváló emberek, szerető családapák, derék iparosok vannak köztük.

agarik 2017.02.28. 08:24:54

@zati: Fenét. A cikk a meglévő falakat betonozná be.

A többi része a hszednek zagyvaság. Miféle népek? Ki beszélt itt "gonosz" (vagy"jó") népekről? Miféle "mi magyarok történelmi testvéreink"? Az illegitim Alaptörvény alapján amúgy a fele ország nem is számít magyarnak (mindenki aki nem keresztény. Teht muszlim nem, judaista nem, ateista nem, bahai nem stb.).
És ki nem szarja le egyénileg ki milyen? Egy ORSZÁG HÁBORÚS BŰNTETTEIről beszélünk.

gzeevi 2017.02.28. 10:32:55

@agarik: Elképesztő, milyen torz, elferdült "ismereteid" vannak Izraelről. Talán neked is el kellene töltened itt néhány hónapot...
Milyen "biztos területek"-ről papolsz? Az illető világosan megírta, hogy járt a területeken is, pl Nabluszban és máshol, leírta családtagjainak nézeteit is. Az ortodoxok Izrael lakosságának 10%-a, a 90% mégis egy kicsit többet számít, nem? Népirtás meg sehol sem folyik az országban, ez csak az általad készséggel beszopott propaganda terméke. Az ország zsidó lakosságának tivábbi 10%-a polgári/nemzeti vallásos, nem fekete ruhás, a többség hagyományos, bár nem gyakorolja a vallást, és kb 25%-a deklarált ateista. (Én magam izraeli polgárként egy nemzetközi ateista szervezet tagja is vagyok).
Ha valaki idegenként folyamodik izraeli állampolgársághoz, ugyanúgy bánnak vele, mint a világ legtöbb országában, Mo-n is. Egy, a magyar határon belépő szudáni azonnal kap állampolgárságot? Már miért is kapna? Egy erdélyi magyar könnyebben kap, nem? Nincs ez máshogy Izraelben sem.
Egy izraeli állami iskolában, vagy egyetlen egyetemen sem tanítják, hogy a világot 6000 éve teremtették, ez is csak a fantáziád terméke. Viszont én 40 éven át tanítottam egy átlagos iskolában, ahol az 1300 gyerek között egy ortodox sem volt, és csak egyetlen kapedlis. Biztosan voltak hagyományos családok gyerekei is. De atomfizikát tanítottam, asztofizikát, ateista szellemben, és ez így van rendjén. Időnként arab gimnazistáim is voltak az osztályokban, bár teljesen zsidó falvak között volt az iskola, de mindenki oda iratkozik be, ahova akar. Nem érte őket sem megkülönböztetés.
Hogy jönnek ide az amcsi pénzek?? Ekkora ökörség, nem gondoltad végig!
A "védekező" Hizballa (= Isten pártja, arabul, nesze neked!) vezére, Naszralla sejk többször is hangoztatta, hogy ha a haifai ammónia-tartályra lő majd, annak legalább 40 ezer halottja lesz, olcsóbb ez neki, mint egy atombomba... Védekezésből, mi?
Mi az a zűrzavar a fejedben, az etnikumokről meg a judaista vallásról?? A zsidó nép az egy etnikum, egyesek vallásosak mások nem. Az arabság egy igen kevert etnikum, többségük muszlim, mások keresztények, stb. Mit akarsz mivel összehasonlítani? A tábla két oldalán vab egy muszlim arab nő és egy izraeli zsidó. Ez az identitásuk. Nem tudjuk róluk, hogy vallásosak-e vagy éppen ateisták, ez nem is lényeges.
A keresztény Biblia kölcsönadása bűntettnek számít Izraelben? Az ökörségedre rátettél még egy lapáttal, ezt meg honnan szoptad ki?? Abszolút marhaság, minden könyvesboltban megveheted, ha akarod.
Még egyszer ajánlom, utazz el, ma már 20 ezer ft-ért is lehet oda-vissza repülni, nézz szét, és gyógyulj meg! Sok sikert!

agarik 2017.02.28. 21:06:16

"leírta családtagjainak nézeteit is" - igen, és leírta hogyan menekült el a rokonaitól vissza a komfortos zónákba.

"Az ortodoxok Izrael lakosságának 10%-a, a 90% mégis egy kicsit többet számít, nem?" - nem. Az a 10% életveszélyes, gyakorlatilag bármikor bárkit képes meglincselni. Képzeld el ha minden 10. szembejövő EBBEN az országban olyan lenne aki képes halálra kövezni, felrobbantani, vagy valami hasonló - ÉS A MÁSIK 90% SEMMIT NEM TENNE ELLENE. Na olyan hely Izrael.

És de, Izrael újabb holokausztot hírdetett a már hírdetetten elkövetett 33 másik mellé. Az utolsó csecsemőt is kiírtani deklarálták az általuk igényelt Erec Izrael területéről (ami egyébként többb ország teljes területének követelését jelenti). Nem a véletlen műve mikor akár külföldi újságírókon hajtanak át tankokkal Palesztína területein. Nem véletlen amikor civileket ölnek halomba válogatás nélkül. A náci fajelmélet hívei - értsd:Izrael Állam - bizony tartjákmagukat a náci Fajtisztasági Eszméhez, azaz a népírtáshoz.

Ismételten kénytelen vagyok felhívni rá a figyelmet hogy ZSIDÓK NEM LÉTEZNEK A NÁCI HÜLYESÉGEN KÍVÜL. Felteszem a JUDAISTA lakosságra gondoltál.
Ezen kívül deklarálhatja magát akárki akárminek akárhol - Izraelben nem lehetséges HIVATALOSAN ateistának lenni.
Ahogy Magyarországon is deklarálhatja magát akárki akárminek, de nem lehetséges nem kereszténynek lenni hivatalosan!

Ha pl. Agyarországon egy pl.szudáni állampolgárságért folyamodik, akkor adnak neki egy tesztet amit származásától, világnézetétől függetlenül kitölt, és ha megfelel felveszik. Az erdélyi magyarnak annyi előnye lehet hogy beszéli a nyelvet.
Namost vegyük Izraelt. Leginkább akkor kaphatsz állampolgárságot, ha bizonyítod hogy az Árja Faj tagja vagy azzal, hogy anyád a judaista vallás tagja volt (ekkor MÁGIKUS MÓDON a leszármazásod megváltozik). És ne legyél nigger se, khm, mert az kizáró tényező.
Persze ott a további probléma is, hogy Izrael szerint minden judaista az ő polgára, más országbancsak mint elnyomott rabszolga él - és mint ilyen nemzetbiztonsági kockázatot jelent az adott országra, PLUSZ mivel elutasítja az adott ország állampolgárát, valójában engedély nélkül ottartózkodó illegális migráns!

Hm, szóval Izraelben nincs pl. kötelező hitoktatás az Ószövetség alapján? Ha van, akkor DE, azt tanítják hogy a Világegyetem 6000 éves. De ez amúgyis STRAWMAN, hiszen én egy egyetemről beszéltem, nem az általános iskolákról. Asszem konkrétana TelAvivi Egyetem Zsidó Történelmi Kara vagy mi.
Azt meg hogy (HA igaz) amit ír kend mit tanított, leszarom, itt érdektelen,senki nem kérdezte. Azért érdekelne, melyik "átlagos iskolában" tanított 1300 gyereket atomfizikára és asztrofizikára.

Ismételten kénytelen vagyok emlékeztetni kendet, hogy Izrael 1,5 MILLIÓ polgárát állomásoztatja idegen ország területén, és mindenévben többet hódít el - agresszív háborúval amit amcsi pénzekből finanszíroz, saját országában ami összeomlana az évi sokmilliárd dollár ingyenadomány nélkül, szintén amcsi pénz, ugye, amivel a megtámadott fél nem rendelkezik -, ott mégis miért nehezményezném 40K megszálló halálát? MÁSFÉLMILLIÓ PUSZTULÁSÁÉRT KIÁLTANAK, és a nemzetközi törvények szerint minden jogalapjuk megvan hozzá. Mert ekkor érnék el hogy a SAJÁT TERÖÜLETEIKRŐL ELŰZZÉK A MEGSZÁLLÓKAT.

A zsidó nép egy FIKCIÓ. Kezdjük ott, hogy Izrael polgária IZRAELIEK, függetlenül etnikumtól, világnézettől. Ha és amikor az ország úgy döntött hogy egy orosz kereszténynek állampolgárságot ad mert mondjuk atomtudós, akkor az izraeli lett bár etnikuma szerint orosz, korábbi állampolgársága szerint orosz, világnézete szerint meg keresztény.
Vegyük most az etnkium kérdését. "Zsidó" mint etnikum soha nem létezett a valóságban a NÁCI PROPAGANDÁN kívül. Hagyományosan judaista jelenleg nem egy, de rögtön KÉT ETNIKUM, az ashkenázi és a szephárd. Történelmileg ezek két külön etnikum jórészt, erőst vegyesházasságokkal és térítésekkel tarkítva, asszem pont az askenázik (azok értek németföldre keletről, ugye?) túlnyomó többsége áttért kazár. A történelmi héber törzsek leszármazottai etnikailag pontosan a muzulmán palesztínok (oh, az irónia)!
A judaizmus meg egy vallás, amibe akkor és amikor lép bárki ki- és be amikor csak akar. És gyárthat Izrael olyan meséket a vérvonalak mágikus megváltozásáról amilyeneket akar, a valóságban ilyesmi nem történik.

Btw, én ugyan nem utazok terroristaföldre. Majd ha szépen biztonságos lesz, az utcán nem vernek agyon, nem robbantanak fel - és egyáltalán, az ország megalakul, a háboús bűnöseit megbűntetik, kitakarodik a mások otthonából, tisztázza végre a vonatkozó definiciókat, nem terjeszt olyan hamis tanokat mint "a zsidó egy etnikum", valamint pl. deklarálja hogy mégsem állítják vissza a Sanhedrint... Akkor TALÁN elgondolkodunk a kérdésen. Addig viszont Izrael nem más mint egy másik ISIS.

gzeevi 2017.03.02. 07:38:30

@agarik: Beteg vagy, súlyosan. Nem az antiszemitizmusban - nem az a betegség, hanem csak a lázmérő, ami mutatja, hogy valami komoly bajod van a személyiségedben.
Állításaid kétfélék: vannak véleményeid - ez szabad, mindenki azt gondol, amit akar. Lehetne velük vitatkozni, - de veled nem érdemes, kár a szóért. A többi állításod a tények lennének, csakhogy olyan dolgokat jelentsz ki tényekként, amik a valósággal köszönő viszonyban sincsenek. Ezért ezekben is felesleges veled vitatkozni, kár a szóért és az időért.
Néhány dolgot azért megjegyzek.
Izrael az egyetlen ország a Közel-Keleten, ahol a keresztények száma nőtt. Az Isis lefejezi őket, Szíriából elmenekültek, még a palesztin Betlehemből is elfogynak, csak Izraelben virulnak. Közülük egyre többen állnak be önkéntesen a zsidó hadseregbe.
Amcsi pénz nélkül összeomolna? Hülye... Ezt írod, izraeli programmal, izraeli memóriakártyára, izraeli chip segítségével. Az amerikai pénz évi 3 mrd dollár volt, most 3,8 mrd lesz, az izraeli bruttó gdp évi 300 milliárd dollárnál valamivel több. Azaz, az amerikai pénzek az 1%-ját teszik ki. A 99% nálad nem elég... Az egy főre eső gdp nagyobb mint az olasz, spanyol, stb, és a magyarnak majdnem háromszorosa.
A "judaista" kifejezés legfeljebb egy tudóst jelenthet, aki a judaizmussal foglalkozik. Izrael népe: zsidók, akiknek itt államuk volt, hosszabb időn át, mint amennyi óta áll a te országod. A zsidók egy nép, egy ókori etnikum, saját nyelvvel, történelemmel, egykor saját független állammal. Más nép soha nem alkotott itt független országot. A szefárd és az askenáz nem két etnikum, akkora ökörségeket okádsz ki, hogy az már nevetséges, csak nem veszed észre magad... Gyerekeim, unokáim izraeliek , ilyen az identitásuk, az öntudatuk - amiről neked halvány fogalmad sincs. Néhánynak a felmenői askenáz magyar zsidók szefárd török zsidókkal keverve (ilyenek is élnek Mo-n!), más felmenőik pedig Spanyolo-ból kiűzött szefárd zsidók, akik pár évszázad után Marokkóból vándoroltak vissza az őshazába.
Izrael lakossága nemsokára elhagyja a magyar lélekszámot, de Mo területének 1/5-én él, annak is csak 20%-a lakható. A "több ország területe" igénye, a "másfél millió megszálló" és hasonlók - üres fecsegés, a seggedből vagy a szádból, mindegy, semmi alapjuk nincs. Csak neked van szükséged ellenségképre, valakire, akit gyűlölhetsz, akire mutogathatsz, mint szerencsétlen életed okozói. Ez van, ha tetszik neked, ha nem. Nem fogjuk az engedélyedet kérni, még tetszésedre sem tartunk igényt. Főjj csak tovább saját keserű levedben. Csao, avagy salom!

biggianni 2017.03.22. 05:19:46

@agarik: Te egy gyűlölködő nyomorult szegény ember vagy! Pont a hozzád hasonló
gondolkodású alakok miatt alakult ki Izrael-ről az általad is terjesztett hamis kép !

biggianni 2017.03.22. 05:42:25

@gzeevi: Nem vagyok zsidó származású, de többször voltam Izraelbe,és csak pozitÍv
élményeim vannak! Teljesen igazad van abban amit Írtál! Szeretem Izraelt,és békességet
kÍvánok minden ott élő embernek származásától függetlenül! agarikkal ne foglalkozz,
mert nagyon beteg,és agyament hazudozó,árad belőle a gyűlölet! Szar lehet Így élni!

gzeevi 2017.03.22. 06:04:49

@biggianni: Szép napot neked, és minden békességet kívánó embernek!
süti beállítások módosítása